sunnuntaina, syyskuuta 10, 2006

Torstai 7.9. – sunnuntai 10.9. kotimatka ja yhteenveto

Meillä oli kaksi päivää aikaa hankkiutua Travemündeen, joten lähdimme torstaiaamuna ensiksi kohti Kölniä, joka oli vain vajaan kolmenkymmenen kilometrin päässä Lindlarista. Kävimme tapaamassa serkkujamme Kölnin eläintarhassa ja ajelimme illaksi Vechtan kaupunkiin. Sieltä löytyi hotelli ”Bremer Tor”, jossa WLAN yhteys toimi.
Perjantaina ajelimme Travemündeen ja satamaan saavuttuamme oli yllätys suuri kun selvisi, että tämä uusi upea ja nopea Finnlinesin matkustajarahtilaiva ajoikin Helsinkiin vanhojen hitaiden laivojen aikataululla. Eli lauantai-illan sijasta perillä oltaisiin vasta sunnuntaiaamuna. Kyllä otti päähän! Kuukauden reissaamisen jälkeen olisi kyllä jo mieluusti ollut kotona lauantaina. Jos olisimme tienneet / muistaneet tämän venytetyn laiva-aikataulun, olisimme vetäisseet ajamalla Tanskan ja Ruotsin läpi saman tien emmekä olisi jääneet tärväämään aikaa Saksan läpi hissutteluun ja hitaalla laivalla seilaamiseen.
Menihän se aika siellä laivallakin lähinnä syöden ja nukkuen. Nuo täysihoitoliput ovat kyllä murhaa painonhallinan suhteen…

Saavuimme onnellisesti Helsinkiin sunnuntaiaamuna klo 07:00 ja itse olin kotona Hyvinkäällä noin puoli yhdeksältä ja Jokke Liedossa varmaan yhdentoista tietämillä.

Yhteenvetoa reissusta

Matkaa kertyi kotoa kotiin yhteensä 11190 km ja bensaa kului 654 litraa. Keskikulutus oli siis 5,84 l / 100 km. Pahin kulutus osui Saksan moottoriteille ( 9,13 l/ 100km) ja vähimmällä (4,43 l/ 100km) selvittiin Yellowstonessa risteiltäessä ja vuorilla ajellessa.
Rahatilinpäätöstä emme ole tehneet ja tuskin teemmekään. Pääelinkeino eli syöminen maksaa jotain joka puolella ja ylimääräisenä kuluna on tietysti motelliyöpymiset, jotka vaihtelivat 60 – 120 $ / kahden hengen huone.
Pääasia on, että kotiin selvittiin ilman sen kummempia kolhuja ja pahin tilanne oli ehkä rekan perävaunun renkaan räjähtäminen edessäni. Onneksi siitäkin selvittiin. Pyörän kaatoa nollavauhdissa ei edes lasketa, se kuuluu tämän mopotyypin ”vakio-ominaisuuksiin”.
Ajovarusteiden osalta pärjäsimme oikein hyvin BMW Venting Machine –pukujen kanssa. Selvää on, että päälle 40 asteen helteillä mikä tahansa asu tuntuu liialliselta. Toisaalta paitahihasilleen ajokaan ei ole terveellistä missään mielessä…Kun lämpötila putosi alle 25:n riitti pitkähihainen poolo pitämään lämpimänä ja kun mentiin alle 18 asteen oli parasta panna Haltin Gore-tex sadeasu tuulta pitämään. Kenkinä BMW:n Air Flow 2:set olivat ihan nappi valinta. Ei tarvinnut kuumankaan päivän päätteeksi paiskata kenkiä pihalle haisemaan. Alle kahdeksantoista asteen keleissä laitoin lumilautasukat ja taas pärjättiin. Hanskoina Sweepin Fly:t toimivat, paitsi yli kolmenkymmenen viiden keleissä ajelin kylläkin hanskoitta.

Matkaseuran osaltakin reissu meni ihan putkeen. Pärjäsimme oikein hyvin Joken kanssa ja tämmöiselle reissulle parin ukon seurue tuntui ihan optimaaliselta. Ja hänhän sitä paitsi keräili meikäläisen maantielle pudottelemat tavarat sitä kuuluisaa lompakkoa lukuunottamatta...;-)

Suuret kiitokset tietysti ymmärtävälle perheelle ja erityisesti rakkaalle vaimolleni, joka antoi mieluisana 50-vuotislahjana miehensä toteuttaa unelmansa.

Serkkupoika Kölnin eläintarhassa ottamassa iisisti.
Pari tuntia aikaa Travemünden satamassa ja päivän jäätelöannokset on hoideltu.
Nelimastoparkki Passat (ei siis folkkarin sukua..)
Auringonlasku Itämerellä (tästäkin myöhästyin kolmella minuutilla...)
Kymmenen pyörää oli tällä kertaa tulossa Helsinkiin.
Laivamme Helsingin satamassa.

Pappa ja Ippu (7,5 v / 5 kg)

Ei kommentteja: