torstaina, syyskuuta 07, 2006

Sunnuntai 3.9. Meadville Pennsylvania - Toronto (Pearson Airport) Ontario 393 km

Koska lauantain ajorupeama oli onnistunut lompakonhukkaamisestani huolimatta, ei meillä enää ollut suurempia paineita lentokentälle ehtimisen suhteen.
Söimme ”Motel 6”:ssa tyypillisen halpamotellin aamiaisen. Se koostuu vastaanottotiskin lähellä olevalle pöydälle laitetusta kahvipannusta ja teevesitermoksesta sekä lasikuvun alla olevista muutamasta donitsista.

Lähdimme sateentihkuiselle Interstate 79:lle kohti Erie-järven etelärantaa ja samannimistä kaupunkia noin kahdeksan maissa. Lähellä Erie-järveä I-79 yhtyy Interstate 90:een ja matkaa jatkettiin välillä lähempänä ja välillä kauempana järven rantaa kohti Buffaloa New Yorkin osavaltiossa. Olimme sen verran hyvissä ajoin liikkeellä, että suunnittelimme visiittiä Niagaran putouksilla. Päätimme käydä katsomassa putoukset Kanadan puolelta, jotta saamme rajamuodollisuudet pois jaloista ensin. No, tähän suuntaan mennessä muodollisuudet olivat ehkä pikkuisen kummoisemmat kuin mitä suomalainen kokee vaikkapa Tallinnan satamassa. Eli ei paljon mitään. Passintarkastaja kurkkasi mopojemme rekisterikilvet ja sitten passimme. Sitten hän kysyi aioimmeko lähiaikoina palata Yhdysvaltoihin ja kauanko aioimme viipyä Kanadassa. Kun sanoimme, että ei ole tarkoitus nyt ihan hetimmiten palata jenkkilään ja Kanadastakin meinaamme häipyä mopoinemme heti huomispäivänä, hän oli tyytyväinen.

Niagaralla olin ollut edellisen kerran joskus 90-luvun alussa ja silloin oli ainakin huomattavasti kuumempi ilma kuin nyt. Pientä tihkua oli edelleen ilmassa, mutta se ei tuntunut turisteja haittaavan. Onneksi olimme liikkeellä sen verran aikaisin, että ehdimme Niagara Fallsin Skylon-näkötorniin ennen suurimpien massojen ryntäystä. Torniin vieviin hisseihin oli nimittäin meidän jo alas tultuamme kertynyt puolentoista sadan metrin jonot. Putoukset olivat entisenlaiset eli ihmetellä täytyy mistä sitä vettä niihin koko ajan riittää…

Kieppasimme vielä lähtiäisiksi Suomen liput liehuen pikku kierroksen rantabulevardilla (muiden) turistien töllistellessä ja pyysimme navigaattorilta suunnan kohti 6500 Silver Drive, Missisauga, Ontariota. Tässä osoitteessa piti sijaita Cargo Zone International –niminen rahtifirma, jonka hoteisiin piti mopomme uskoa. Kun pääsimme perille, kävi ilmi, että näitä samanlaisia pikku rahtifirmoja oli tuossa osoitteessa kymmenittäin. Onneksi jokaisella oli sentään omanlaisensa nimi…
Yhden kyselyn jälkeen löysimme tämän firman ja sitten valkenikin, mistä maasta eräs yhteyshenkilöksemme nimetty hra Sanjay oli kotoisin. Ei, kyseessä ei ole Quebecistä kotoisin oleva herra ”Sanjee” vaan ehkäpä Bombaysta kotoisin oleva herra ”Sandzai”. Nimen ääntämyksestä viis, mutta koko rahtifirman miehittäneiden intialaiskavereiden kanssa kommunikointi olikin aika haaste.
Korviani kovasti terästämällä ja mielikuvitusta käyttämällä sain kuitenkin tolkkua heidän puheestaan ja sovimme, että käymme ensin vähän tyhjentämässä bensatankkejamme ja pesemme mopot ja palaamme sitten luovuttamaan ne heille.
Ajoimme paikalliselle Shellille ja siellä oli aika sotkuisessa autokorjaamossa taas ryhmä intialaisia ja kävimme eräältä haalariveikolta kysymässä, josko hänelle tai jollekin muulle kelpaisi ilmainen bensa. Olimme hölmöyksissämme tankanneet tankit täyteen edellisellä kerralla tarkastamatta paljonko meillä oli enää matkaa jäljellä…
Kaveri valitteli, että ei hänellä ole keinoja bensan ulossaamiseksi tankeistamme. Selvitimme, että meillä oli kyllä itsellämme oikein hieno puristeltava lappo kunhan vai häneltä liikenisi jokin pänikkä, johon sitä voisi laskea. Saimme pänikän ja liruttelimme siihen ehkä yhteenlaskettuna 12 – 15 litraa, jonka sitten kippasimme korjaamon pomoksi osoittautuneen haalariveikon Dodge Caravanin tankkiin. Eipähän tarvinnut maahan kaataa, kuten jo jossain vaiheessa pelkäsimme.
Tämän lahjoituksen jälkeen kehtasimme pyytää pomolta vesiletkua, jotta pääsisimme pesemään pyörämme, ”ne kun lähtevät kohta lennolle Frankfurtiin ja lentokoneisiin ei likaisia moottoripyöriä huolita.” Ilmeet kavereiden naamoilla olivat aluksi, että ”joopa joo, kertokaapa vielä lisää..” Hetken päästä naurunhörähtelyt loppuivat ja yksi ja toinen tuli kyselemään matkamme kulkua ja sen yksityiskohtia. Saimme bensoillamme ostetuksi pesuvedet ja lähtiessämme hyvän matkan toivottelijoita oli jo vaikka kuinka.

Palasimme rahtifirmaan ja jo sieltä lähtiessä meitä askarrutti se, miten pyörämme oikein saadaan halliin, jonka ainoat ovet ovat kolme nosto-ovea ja kaikki noin metrin korkuisen lastauslaiturin päällä. Sitten se selvisi, heillä on ramppi. Ramppi oli noin 60 – 70 cm levyinen alumiinista tehty levy, jonka pituus ei ollut viittä metriä pidempi. Kysyimme epäuskoisina, että tuotako pitkin pitää ajaa ylös? Juu, kuulemma sitä pitkin heille tulee moottoripyöriä monta kappaletta viikossa. Kysyin vielä, että montako yli puolitonnista? Tajusin heti, että mahastaan pyörä jää kiinni rampin ja hallin lattian väliseen kulmaan, joka oli ihan liian terävä. Samoin rampin kulma ylöspäin oli melkoisen jyrkkä. No, kypärä päähän ja kierros pihalla ja rampille. Se notkahti, rusahti ja takapyöräni löi tyhjää ylämäessä ja pohjapanssari karahti rampin yläpäähän, mutta ylhäällä oltiin. Ja Jokke tuli perässä. Siunailimme molemmat, että tuossa olisi ollut jo hyvä paikka tuhota pyörä oikein perusteellisesti jo ennen kuin se edes pääsee näiden veikkojen käsittelyyn. Ja minkäköhän vakuutusyhtiön kanssa vahinkoja setvittäisiin...?

Vaihdoimme vaatteet, pakkasimme pyöriin mitä niihin oli menossa (lähinnä ajovarusteet ja jotain muuta joutavaa) ja ne punnittiin. Minun painoi 444 ja Joken 416 kiloa.
Sen jälkeen ne siirrettiin odottamaan pakkaamista. Irrotimme antennit ja muut helposti mukaan ”tarttuvat ” osat , käänsimme peilit, mutta jätimme akkukaapelin irrottamatta. Pienen keskustelun jälkeen meille nimittäin jäi se kuva, että kavereilla ei takuuvarmasti koskaan ole ollut tällaisia pyöriä pakattavanaan. Näytimme eräälle päällikkömiehelle miten sähköinen keskituki toimii ja kun kaveri nousi sitä testaamaan olimme täysin vakuuttuneita siitä, että nämä sankarit kaatavat ainakin toisen pyöristä. Tai ainakin olisi taivaan ihme, jolleivät kaataisi…

Paperisota näiden kavereiden kanssa sentään oli yksinkertaista. Me asioimme vain yhden henkilön kanssa, meitä ei juoksutettu tullissa tai muilla luukuilla. Täytimme yhteen paperiin yhteystietomme ja panimme nimemme lentorahtikirjaan ja asia oli sillä aamen. Meiltä ei Frankfurtin tapaan tivattu yhtään mitään pyörissämme mahdollisesti olevista nesteistä tai vieraista aineista, säiliöistä, aerosoleista tms. Minä poika pakkasin kylmän rauhallisesti kolme tyhjää termospulloa sivulaukkuihin eikä se tai pullojen mahdollinen sisältö tuntunut ketään kiinnostavan…

Kävelimme kasseinemme pikku vesisateessa noin reilun kilometrin päässä sijaitsevaan hotelliin ja totesimme yhdessä, että ”huoleton on hevoseton mies”. Seuraavana päivänä lennetään kotimaanosaan…

Silta, joka johtaa Niagarajoen yli New Yorkin Buffalosta Kanadan puolelle.






















Skylon-torni Niagara Fallsissa Kanadan puolella. Torni lienee jotain Tampereen Näsinneulan luokkaa korkeudeltaan. Erilaisuutena on "ulkohissit".













Näkymä Skylonista Hevosenkenkäputouksen (Horseshoe) suuntaan. Vesi siis tulee Erie-järvestä Niagarajokea myöten (mistä sitä riittää...??!) ja valuu Ontario-järveen.


Näkymä USA:n puolelle, jolla myös sijaitsee toinen (nimi??) ja vähän pienempi Niagaran putouksista.



Tässä hölmöjen hommassa eli liruttelemassa liikaa bensaa pois. Loppujen lopuksi rahtifirman kaverit eivät ainakaan tarkistaneet bensamäärää, uskoivat meitä kun sanoimme menevämme hukkaamaan ylimääräiset.
Toisaalta lentokoneen kippari voi vaatia bensamäärän tarkistusta, joten ei tämän asian kanssa ole syytä leikkiä.


Tässä ollaan jo löydetty "Cargo Zone International", joka voisi nimestään päätelleen olla melkomoinenkin rahtaaja. Tosiasiassa ovinumerot juoksivat hyvinkin kuudenkymmenen paremmalla puolella ja tällä firmalla oli ovet 15, 16 ja 17. Kuvassa myös lastauslaituri, josta sittemmin pudotettiin se kuuluisa ramppi. Se jäi pahus kuvaamatta kaikessa tohinassa...
Nyt ollaan jo onnellisesti rahtihallin puolella varustamassa pyöriä lentokuntoon.

Lauantai 2.9. Braselton Georgia – Meadville Pennsylvania 1253 km

Olimme jättäneet sokerit pohjalle ajorupeamien pituuden suhteen. Meitä askarrutti jonkin verran 1600 km:n urakka Torontoon varsinkin kun jotkut paikallisetkin sitä vähän kauhistelivat ja varoittelivat, että matkanteko idässä ei ollenkaan suju yhtä sujuvasti kuin lännen laajoissa maisemissa.
Teimme perjantaina reittisuunnitelman ja valitsimme pelkät Interstate-väylät ja kello soimaan aamuneljältä. Varttia yli viisi starttasimme Interstate 85:llä kohti Charlottea Pohjois Carolinassa. Pyörän päälle noustuani huomasin, että radio ja intercom olivat mykkiä. Sulakevika, tiesin sen jo, mutta en viitsinyt siinä pimeällä parkkipaikalla enää ryhtyä sitä tonkimaan ja huusin Jokelle, että radiot ei toimi, joten ajellaan ekat pari tuntia pelkillä käsimerkeillä. Aamuisella Interstatella oli ihmeen paljon kulkijoita ja reilun tunnin päästä kyllästyin pelkkään tuulen kohinaan ja ajoimme eräälle rekkojen taukopaikalle lampun alle korjaamaan palaneen propun. No niin, kantriasema soimaan ja menoksi uudelleen. Päivän valjettua kävimme aamiaisella, tankkasimme mopot ja matkaa jatkamaan. Kyllähän täällä matka joutui, mitä lie paikalliset höpisseet. Neljässä tunnissa jo miltei neljäsataa kilometriä…
Charlottessa vaihdoimme Interstate 77:lle kohti pohjoista ja Virginiaa, jonka jälkeen tuli West Virginia.
Kello 14:31 (sattuneesta syystä kellonaika jäi mieleen) tankkasimme Gassawayssa West Virginiassa. Olin huoltoaseman pumpulla 11 ja Jokke pumpulla 6. Maksoin bensan Amexillani ja menin sitten jeesaamaan Jokkea, jolla oli korttinsa kanssa jotain häikkää. Sovimme samalla, että mennään naapurissa sijaitsevaan Pizza Hutiin lounaalle. Palasin pyörälleni ja Jokke kaarsikin jo kohti pizzapaikkaa ja minä perään kunhan sain kypärän päähäni. Söimme kaikessa rauhassa ja lounaan jälkeen aloin kaivella taskujani ihmetellen mihin hittoon olin pannut lompsani…Ei löytynyt ajovarusteistani, ei pyörästäni, ei mistään. Palasin huoltoasemalle ja pyörin pumpun 11 ympärillä ja kysyin kassarouvilta josko joku olisi palauttanut pihalta löytynyttä lompsaa. Ei ollut. Palasin pihalle ja etsiskelin vielä ja toisella pumpulla ollut pick-up –kuski näki murheeni ja hihkaisi, että asemallahan on valvontakamerat. Jospa niihin olisi tallentunut jotakin…
Ja totta vieköön! Kassarouva kelasi valvontakameraa taaksepäin ja siellä olin minä pumpulla kello 14:31, kävelen Joken luokse, palaan pyörälleni, panen kypärän päähäni ja kun nousen pyörän päälle jotain tippuu pyöräni viereen. Kello 14:35 naapuripumpulle tulee vihreä Ford, josta tulee ulos pari kaveria. Maksavat bensansa kortilla ja molemmat seisoskelevat siinä tankkauspistoolin vierellä kunnes toinen äkkää pumpun toisella puolella jotain maassa. Kaveri poimii sen ylös, katsoo sisällön ja panee sen taskuunsa. Siinä meni yksi Diners Club, yksi American Express, yksi suomalainen henkilökortti, pari vakuutuskorttia, yksi prepaid –puhelinkortti ja noin 150 dollaria käteistä. No voihan hitto sentään! Olin ollut panevinani lompakon ajotakkini povitaskuun, mutta minun onkin täytynyt sujauttaa se kiireessä vain ajotakin ja sen päällä olleen sadetakin väliin, josta se on sitten pudonnut pyörän päälle noustessani.
Asemanhoitaja soittaa poliisille ja vartin päästä paikalle saapuu Deputy Sheriff Dennison jeepillään. Hän kirjaa tietoni ylös ja koettaa tunnistaa autoa valvontakameran kuvasta. Aseman rouvilla ei ole taitoa suurentaa kuvaa niin, että rekisterikyltti näkyisi, mutta varas maksoi omat bensansa kortillaan, joten kyllä hän tietonsa jätti. Soitin bensa-asemalta kotiin vaimolleni ja pyysin häntä kuolettamaan luottokortit, koska kännykkäni oli vaihteeksi mykkänä ja sitä paitsi minulla ei taas sillä hetkellä ollut noita luottokorttifirmojen päivystysnumeroita missään…
Apulaissheriffi lupasi käydä jututtamassa kaverit viikon alussa kunhan heidän henkilöllisyytensä selviää. Kiittelin ja samalla valittelin toheluuttani ja kerroin, että meidän pitäisi olla seuraavana päivänä Torontossa. Apulaissheriffi toivotteli hyvää matkaa ja varoitteli jossain matkan varren kaupungissa kohta päättyvästä futismatsista, joka saattaa aiheuttaa ruuhkia.
Puoli viideltä pääsimme jatkamaan matkaa kohti Pittsburghia, jonka kiersimme länsipuolelta ja sateen alettua ja päivän taas pimetessä koetimme saada yösijaa Hope Millsistä. Turha toivo. Kaikki paikat täynnä. Olihan Labor Day –viikonloppu. Tuhat kilometriä oli jo reilusti täynnä ja ilta ihan pimeä mutta ei muuta kuin uudelleen Interstate 79:lle ja kohti pohjoista. Noin kuudenkymmen kilometrin jälkeen tuli kaupunki nimeltä Meadville Pennsylvania, josta saimme lopulta yösijan. 1253 kilometriä oli takana ja aika vaiherikas päivä oli koettu.

Illalla toruin toki Jokkea siitä kuinka hän nyt oli yhtäkkiä ja ilman varoitusta lakannut huolehtimasta tavaroistani. Eihän hänen olisi kuulunut lähteä bensapumpultaan ensimmäisenä vaan vasta minun jälkeeni, jotta hän olisi voinut varmistaa olinko mahdollisesti pudottanut jotakin…Hän lupasi parantaa tapojaan, hyvä niin!


Aamuvarhaisella lähdössä Chateau Elanista.












Ensimmäiseltä tauolta lähdössä ja aamiaissämpylät on syöty.















Suu on mutrussa vaikka juuri on saatu maha täyteen. Mitä lie mies funtsailee...









Kyllä näillä väylillä matka joutuu. Turhaan varoittelivat.

Tunnelin suu jossain Virginiassa.
Jokella ei ollut muuta tekemistä kuin napsia kuvia apulaissheriffin autosta samalla kun minä setvin kadonneiden korttien arvoitusta...