sunnuntaina, elokuuta 06, 2006

Taustoja reissusta

Matkaan on siis lähdössä kaksi kaverusta, Jokke ja Ari. Kumpikin jo viisikymppiä ohittaneita nuorukaisia.
Ari on ollut aktiivisena jäsenenä amerikkalaisella BMW-pyörien internet-foorumilla BMWLT.com, jonka jäsenet kokoontuvat joka vuosi jonnekin päin Yhdysvaltoja suureen "Curve Cowboy Reunion" (CCR) tapahtumaan. Kokoontuminen järjestetään tänä vuonna Braseltonissa, Georgian osavaltiossa. Paikka on Cheteau Elan -niminen hotelli, joka sijaitsee noin vajaat viisikymmentä kilometriä Atlantasta itään. Paikalle odotetaan noin 500 BMW K 1200 LT-tyypin pyörää.
Samalta foorumilla Ari on myös tutustunut Saksassa asuvaan amerikkalaiseen Tomiin, joka ryhtyi syksyllä 2005 ottamaan selvää moottoripyörien lentorahtauksesta Amerikkaan. Rahtauksia järjestää firma nimeltä Motorcycle Services mutta aika pian kävi ilmi, että Yhdysvaltojen puolelle ei kannata yrittää laskeutua mopon kanssa. Terrorismilait ovat tehneet tehtävänsä ja byrokratia ja hankaluudet sen verran isoja, että rahtaus tehdäänkin vain Kanadan puolelle. Rahtauksia järjestetään isoimpien Euroopan kenttien ja Kanadan suurimpien kaupunkien välillä, joten valitsimme lähtösatamaksi Frankfurtin ja saapumispaikaksi Calgaryn. Myös Vancouver lännempänä olisi ollut mahdollinen, mutta koska meillä ei ole varattuna koko loppuikäämme matkaa varten, jouduimme vähän katsomaan kuinka paljon on realistista ajaa parissa kolmessa viikossa. Paluumatkalle lähdemme Torontosta syyskuun alussa.
Matkaan varaamamme aika oli alun perin kolmisen viikkoa. Sittemmin kävi ilmi, että pyörien rahtauksessa on sääntö, jonka mukaan ne on jätettävä rahtiterminaaliin vähintään 48 tuntia ennen lentoa. Tämä venytti "logistiikkaan" varaamaamme aikaa, joten lopputuloksena meillä on nyt edessämme tarkkaan neljän viikon mittainen reissu, joka alkaa 11.8 ja kotona pitäisi olla 9.9.

Lähtömme piti tapahtua uusilla Finnlinesin pikarahtilaivoilla Helsingistä Travemündeen perjantai-iltana 11.8, johon olimme hankkineet liput jo toukokuussa. Heinäkuun alussa selveni, että näiden laivojen valmistuminen viivästyy ja me jäimme rannalle. No, ei auttanut kuin tilata liput Siljalta Turusta Tukholmaan ja päättää ajaa Ruotsin läpi kohti Frankfurtia. Paluumme syyskuun 9. on tätä kirjoitettaessa edelleen epäselvä eli uusien laivojen liikennöinti ja keitä niihin sitten jonosta otetaan on hämärän peitossa.

Tässä vaiheessa moni jo varmaan pohtii mitä moinen mopojen lennätys oikein maksaa...Itse asiassa se ei ole niin kallista kuin äkkiseltään luulisi. 400 kiloisen moottoripyörän lennätys Euroopasta Kanadaan ja takaisin maksaa 2100 euroa. Kuskin lentolippu tarvitaan lisäksi, joka maksoi e-bookersilta 1100 euroa. Pelkkä yhdensuuntainen Frankfurt-Calgary (henkilölippu) olisi maksanut turistiluokassa 2200 euroa - onneksi älysin olla ostamatta... Tästä huomaamme siis, miten erikoista on lentoyhtiöiden hinnoittelu. Omin jaloin koneeseen kävelevä matkustaja ei pääse kuin puoleen hintaan verrattuna 400 kiloiseen trukeilla ynnä muilla teknisillä apuvälineillä liikuteltavaan elottomaan esineeseen verrattuna!

Lisäksi jouduimme hankkimaan Kanadassa ja USA:ssa kelpaavat vakuutukset itseämme, vastapuolta sekä mopoa varten. Vakuutuksen saimme samasta firmasta, joka järjesti kuljetuksen. Se maksoi 500 usd. Kotimaisista liikenne / kaskovakuutuksista ei ole iloa USA:ssa.

Muita vaatimuksia mopon rahtauksen osalta ovat mm:
- bensaa tankissa max 1 US gallona
- akku kytkettävä kokonaan irti
- pyörän kovissa laukuissa saa olla tavaraa, lukot auki
- pyörän päälle ei saa köyttää mitään
- pyörän painolla ei tuntunut olevan mitään merkitystä rahtihinnan suhteen
- max mitat ovat pituus 3 m, leveys ja korkeus 1,5 m
- pyörän kaikki avaimet on jätettävä rahtifirmalle

Aiemmin tulikin jo mainituksi tuo "48 tunnin sääntö", joka esim Frankfurin osalta vahvistui myöhemmin 36 tunniksi. Joka tapauksessa emme aio jäädä odottelemaan pääsyä samaan koneeseen mopojemme kanssa (niin, ne lentävät normaalilla laajarunkoisella matkustajakoneella) vaan lähdemme kohti Calgaryä aika pian pyörien luovutuksen jälkeen ja vietämme pari päivää Calgaryssä aikaerosta toipuen. Sama on suunnitelma aikanaan paluun osalta.